Trwa modernizacja łączącej województwa śląskie i małopolskie linii 97 pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką. Prace mają zakończyć się w przyszłym roku. Wówczas trasa ma być wykorzystywana także w ruchu dalekobieżnym.
Odcinek łączący Suchą Beskidzką i Żywiec jest formalnie elementem linii kolejowej nr 97 Skawina – Żywiec. Fragment Skawina – Sucha Beskidzka jest wykorzystywany przez pociągi łączące Kraków z Zakopanem i został w ostatnich latach
kompleksowo zmodernizowany. Znaczenie dalszej części trasy na pograniczu województw małopolskiego i śląskiego pozostawało zaś znacznie mniejsze. Wkrótce ma się to zmienić, bo trwa długo oczekiwany remont zdegradowanej infrastruktury.
Realizacja robót bez opóźnień
– W czerwcu 2024 r.
podpisaliśmy umowę z firmą Strabag na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych w ramach inwestycji "Modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka". Prace w terenie ruszyły
w listopadzie 2024 r. – przypomina Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zapewnia także, że roboty toczą się
zgodnie z harmonogramem, a termin zakończenia inwestycji jest założony na drugie półrocze przyszłego roku.
Aktualne zapowiedzi są w tym zakresie zgodne z danymi podawanymi przez zarządcę infrastruktury w grudniu 2024 r., a więc tuż po inauguracji pierwszych robót rozbiórkowych. W zakres przedsięwzięcia wchodzi przede wszystkim budowa nowego torowiska o łącznej długości ok. 35 km wraz z siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania ruchem. Dotychczas wykonawca wzmocnił podtorze, zabezpieczył skarpy i ułożył warstwę ochronną. – Budowane są trasy kablowe dla sieci teletechnicznych – relacjonuje nasza rozmówczyni.
Inwestycja finansowana z KPO
Podkreśla ona, że istotną częścią inwestycji jest naprawa ponad stu
obiektów inżynieryjnych: 90 przepustów, remont dziesięciu mostów i jednego wiaduktu. Przedsięwzięcie obejmuje ponadto 55 przejazdów kolejowo-drogowych. – Po wykonaniu wszystkich prac modernizacyjnych czas przejazdu pociągów na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka skróci się o blisko 30 min. Najszybszy pociąg relacji Żywiec – Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę nawet w 100 min – zapowiada przedstawicielka Polskich Linii Kolejowych.
Prace obejmują m. in. infrastrukturę pasażerską. Elementy nowych peronów są już widoczne w Stryszawie, Lachowicach, Kurowie Suskim, Hucisku, Pewli Wielkiej, Pewli Małej czy Żywcu-Sporyszu. – Finansowanie projektu o wartości 440 mln zł netto zaplanowano ze środków Krajowego Planu Odbudowy – informuje Dorota Szalacha.
PKP Intercity z planem wykorzystania odcinka
Po zakończeniu prac na linię ma powrócić po dłuższej przerwie ruch dalekobieżny. – W nowym rozkładzie jazdy będą nowe stacje, na których wyznaczono postoje pociągów naszej spółki. To m. in. Sucha Beskidzka i Jeleśnia – poinformowało nas Biuro Prasowe PKP Intercity. Spółka podkreśliła jednocześnie, że ostateczne uruchomienie tam połączeń ogólnopolskiego przewoźnika jest zależne od oddania linii 97 do eksploatacji.
Zgodnie z danymi opublikowanymi na łamach Portalu Pasażera na obu wskazanych stacjach ma zatrzymać się pociąg IC Halny z Zakopanego do Poznania. Zapewni on bezpośrednie połączenie m.in. z Bielskiem-Białą, Rybnikiem, Opolem czy Wrocławiem. Przejazd z Suchej Beskidzkiej do Żywca ma zajmować 1 godz. 16 min.